Wat is er vervelender dan een publiek dat afhaakt als je aan het presenteren bent? Je ziet mensen smartphones tevoorschijn halen en hier en daar begint er iemand te gapen. Terwijl je kwetsbaar voor de groep staat, laat de groep merken geen zin in je te hebben.
Hoe kan je dit voorkomen? Hoe zorg je dat je publiek geboeid blijft door je verhaal en van het begin tot het einde aandachtig luistert?
De oorzaak dat een publiek afhaakt, heeft vaak te maken met een gebrek aan focus. Jij weet alles over een onderwerp, en wil al deze kennis in één keer delen. Misschien heel interessant voor jou, maar niet per se voor je publiek.
Een presentatie moet bestaan uit één duidelijke boodschap. Als je gehele presentatie draait om deze boodschap, is de presentatie makkelijker te volgen en haakt je publiek veel minder snel af.
Deze boodschap heet de kernboodschap. Hiermee maak je in één zin duidelijk waar je presentatie over gaat en wat je ermee wilt bereiken. Bijvoorbeeld: ‘In deze presentatie laat ik zien hoe onze planningssoftware een einde gaat maken aan de planningsproblemen binnen jullie organisatie.’ Als de organisatie inderdaad planningsproblemen heeft, heb je als spreker direct de aandacht van het publiek.
Het is belangrijk om de kernboodschap scherp te formuleren. Een slecht geformuleerde kernboodschap zou in dit geval luiden: ‘In deze presentatie ga ik vertellen over de verschillende mogelijkheden van onze planningssoftware’. Vanuit jou als spreker gezien heel logisch (jij weet immers alles over de verschillende mogelijkheden van de planningssoftware), maar minder interessant voor je publiek. Of nog vager: ‘In mijn presentatie ga ik iets vertellen over onze planningssoftware’.
Na het zorgvuldig formuleren van de kernboodschap (één onderwerp, één doel) is het zaak de hele presentatie hierover te laten gaan. Dus niet de geschiedenis van de ontwikkeling van de planningssoftware, niet de technieken die zijn gebruikt om de software te maken, alleen een verhaal over hoe de planningssoftware een einde gaat maken aan de planningsproblemen binnen de organisatie.
Door een goed geformuleerde kernboodschap en een presentatie die alleen draait om die kernboodschap, hou je de aandacht van het publiek vast, worden de smartphones weggestopt en sta jij met een goed gevoel voor de groep.