Daar zat ik dan, bij een netwerkbijeenkomst voor ondernemers. Er was een strak programma, dat erop gericht was om voor alle ondernemers zoveel mogelijk omzet te genereren. Met een aantal vaste onderdelen, zoals de laatste ontwikkelingen bij het netwerk en een introductie van nieuwe leden.
Een vast onderdeel was ook de elevator pitch, waarbij alle aanwezige ondernemers zichzelf in 60 seconden presenteerden. Voor sommigen een welkom moment om even het podium te nemen, voor anderen een onderdeel waar ze zichtbaar tegenop zagen.
En voor mij als presentatietrainer interessant om te observeren wat voor effect de presentaties hadden op de toehoorders. Welke ondernemers pakten met hun elevator pitch de aandacht van het publiek? En welke ondernemers kregen het voor elkaar zelfs in deze 60 seconden hun publiek te vervelen?
Het was opvallend om te zien hoe groot de verschillen waren, ook al ging het steeds om maar 60 seconden. Bij de ene presentatie was alle aandacht gericht op de spreker, bij de andere presentatie keek iedereen wat voor zich uit of bladerde door zijn papieren.
Daarbij viel me één aspect op, wat doorslaggevend was voor de aandacht van het publiek. Als de spreker dit goed voor elkaar had, bleef iedereen geconcentreerd luisteren. Was dit niet het geval, dan haakten de meesten af. Wat was dit doorslaggevende aspect?
Focus. Veel ondernemers wilden in 60 seconden alles over hun diensten en producten vertellen, soms ook nog ingaan op het ontstaan van hun bedrijf en iets zeggen over hun manier van werken. Natuurlijk allemaal erg interessant (helemaal voor de spreker zelf), maar niet handig als je 60 seconden de tijd hebt om anderen enthousiast te maken.
Wat werkte wel? Dat waren de elevator pitches waarbij de ondernemer van te voren had bedacht wat interessant was voor de anderen, en zich alleen op dit onderdeel focuste. Zo staat me (na weken) nog helder bij hoe een ondernemer een spaarsysteem uitlegde dat hij had ontwikkeld, en vertelde welke voordelen dit had voor de andere ondernemers. Hij had een exemplaar meegenomen en legde aan de hand hiervan in 60 seconden uit hoe het systeem werkte. Hoogstwaarschijnlijk kon hij over nog veel meer producten en diensten iets vertellen, maar door te focussen op dit ene product, hield hij de aandacht vast.
Wat dat betreft verschilt een elevator pitch eigenlijk niet van een presentatie van 20 minuten. Ook daarbij is het niet handig om alles te vertellen over je diensten en producten, in te gaan op het ontstaan van je organisatie en iets te zeggen over je manier van werken. Kies in plaats daarvan één goede focus. Misschien handig om dit eens te oefenen aan de hand van een elevator pitch.