Tijdens de begeleiding van een presentatie zag ik het gebeuren. Ik werkte met een enthousiaste en communicatieve dame, die bij de voorbereiding ontspannen met me zat te praten.
Toen vroeg ik haar te gaan staan en haar presentatie te houden. En er gebeurde iets wonderlijks. Van een enthousiaste en communicatieve dame, werd ze ineens een soort robot, die haar PowerPoint slides voorlas.
Ik stopte de presentatie en vroeg haar wat er gebeurde. Na wat doorvragen bleek dat voor haar gevoel het geven van een presentatie te maken had met PowerPoint slides en een verhaal voordragen voor een groep. Daarbij ging ze het bijbehorende gedrag vertonen, van iemand die een tekst voorleest.
Ze zei, dat als ze aan tafel zat met potentiële klanten, ze op een heel andere manier in gesprek ging. Dan stelde ze vragen, ging in op problemen en legde uit op wat voor manier ze werkte.
Dat wilde ik wel eens zien. Ik stelde voor om aan tafel een gesprek te voeren, waarbij ik een potentiële klant speelde met wie ze een intakegesprek had. We begonnen te praten, en inderdaad begon ze vragen te stellen, waren we samen aan het lachen en vertelde ze over de mogelijkheden om met haar aan de slag te gaan.
Vervolgens vroeg ik haar weer te gaan staan. We zetten de PowerPoint presentatie uit en ik vroeg haar de presentatie te geven over haar bedrijf, zoals we die daarvoor hadden voorbereid. Maar dit keer was ik dezelfde potentiële klant met wie ze net aan tafel had zitten praten.
Er gebeurde wat bijzonders. Nu begon ze me vragen te stellen, zoals ze daarnet aan tafel had gedaan, haakte hier op in en legde uit wat haar aanpak was. Ondertussen keek ze me aan, gebruikte humor in haar uitleg en had zichtbaar plezier in het vertellen van haar verhaal.
Ik vroeg haar weer te gaan zitten en we keken terug wat er net gebeurd was. Eerst de video opname van haar presentatie als een robot met PowerPoint slides. Toen de opname van een enthousiaste, communicatieve dame met humor. We waren allebei verbaasd over het verschil. Ze vertelde hetzelfde verhaal, maar op een totaal andere manier.
Hoe kan dit? Bij een presentatie voer je een gesprek met je toehoorders. Iedereen wil dat je hem of haar persoonlijk aanspreekt, alsof je samen aan tafel zit. Door een gesprek te voeren in plaats van een verhaal voor te dragen, verandert de toon van je stem, passen je lichaamshouding en gezichtsuitdrukking zich aan en kies je andere woorden. De afstand wordt kleiner tussen jou en je publiek, wat voor jezelf minder spanning geeft, en voor de luisteraars een aangenamere presentatie.
Het verschil zit dus in je hoofd. Tijdens het presenteren ben je geen tekst aan het voorlezen, maar een gesprek aan het voeren. Praat dus tijdens je volgende presentatie met je publiek, in plaats van een verhaal voor te dragen.